Bloggläsare

söndag 25 mars 2012

Björköpilken 25.3

Hade stora förhoppningar inför dagens tävling på Revöfjärden.
Uppladdningen började redan igår med ett långt träningspass
på tävlingsområdet. Fiskarna var riktigt huggvilliga och storleken
var det inget fel på. Allt såg bra ut inför dagens tävling och första
priset en cykel skulle bli min.
Sö 25.3. Tidig väckning 6.45 och blev inte många timmars sömn
då klockan flyttades framåt en timme.
Dagens stora samtals ämne var isen, redan igår fans det stora hål
på ca 50cm i isen och att det sedan kommit nysnö på isen gjorde
att man fick ta det extra försiktigt hade tom satt på mig ursuiten.

Litet under 200 deltagare med och var trångt före start

Taktiken var klar till samma ställe där det kom fisk igår.  Började på
det ställe  där vi igår fått fisk nästan ur alla hål. Första hålet och tomt,
provade 10-talet hål till men helt dött. Paniken började komma och
beslöt att fara till ett ställe längre bort där vi igår på em fick riktigt
fina fiskar. Två timmar gick och inte ett napp.  Började fundera att
sannolikheten att inte få en enda fisk är nästan samma som att vinna
hela tävlingen. Ändrade taktik och satte ned minsta balansern som
jag hade med, räckte inte länge innan första fisken satt och kom 4 st
300-400g på rad. Bytte till en stor vertikalpilk för att fiska snabbare
och den han inte ta i bottnen före en 700grammare satt.
Blev lugnare igen och provade nya hål runtomkring men kom endast
några strö abborrar här och där. I panik tillbaka i hålet som gav fisk,
satte ner en större balanser och 6 fina abborrar kom upp.
Hade bara 30 minuter kvar och ytskorpan på isen började knappt
hålla för sparken så jag var rädd att tiden tillbaka skulle bli knapp.
På vägen tillbaka träffade jag Matti som satt och drog fisk ,nära det
ställe där jag startade på morgonen. Borrade själv ett hål och lyckades
få några mindre och några tappade.  Mitt i allt ropar Matti att nu har
han en jätte på, en lång kamp och upp på isen kommer en 1122 grams
abborre. 43cm men en riktigt fet en.


Matti + 43cm = 1122g

Mina fiskar, fina men alltför få.

Vinnaren av cykeln hade över 15kg så jag kom inte långt med mina 3,7kg
Nya tag nästa år, kanske får man cykla hem då istället.  :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar